Home Θεματολόγιο
Θεματολόγιο

O Mυστικός κόσμος των εικόνων-
Ανάλυση της Εικόνας του Ευαγγελισμού
Θεολογικά μαθήματα του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως κ. Ιερεμίου σε νέες και νέους της Ιεράς Μητροπόλεως Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως, τα οποία μεταδόθηκαν και από τον ραδιοφωνικό σταθμό της Πειραϊκής Εκκλησίας --
Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου
 
 
Λόγος εις τον Ευαγγελισμόν της Θεοτόκου

Οι Θεομητορικές εορτές
-Εορτή του Ευαγγελισμού
 img266
To μεσιτευτικό έργο της Θεοτόκου
Χαίρε τροφή του μάννα διάδοχε, Χαίρε τρυφής αγίας διάκονε

Χαίρε τροφή του μάννα διάδοχε, Χαίρε τρυφής αγίας διάκονε


Γ΄ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ - ΣΤΑΥΡΟΠΡΟΣΚΥΝΗΣΕΩΣ
 
Κυριακή Σταυροπροσκυνήσεως:
Ο Σταυρός του Χριστού η Ωραιότης της Εκκλησίας!
 
Λόγος Αγίου Λουκά Συμφερουπόλεως στην Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως

 Το πάθος της Κατακρίσεως
Το πάθος της κατακρίσεως


Ο Ακάθιστος Ύμνος και η Σταυροπροσκύνηση
Κυκλοφόρησε κατά το έτος 1983 σε ζωντανή ηχογράφηση στον Πατριαρχικό Ναό Κωνσταντινουπόλεως. Ψάλλει ο Άρχων Λαμπαδάριος Βασίλειος Εμμανουηλίδης.

 
 Οι Κυριακές της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής
Οι Κυριακές της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής
Σκέψεις ενός Αγιορείτου Μοναχού:''Το κομποσχοίνι το πνευματικό ξίφος των μοναχών και των ευσεβών Ορθοδόξων Χριστιανών.''

Σκέψεις ενός Αγιορείτου Μοναχού:''Το κομποσχοίνι το πνευματικό ξίφος των μοναχών και των ευσεβών Ορθοδόξων Χριστιανών.''

Η Προσευχή είναι αναγκαιότερη απ’ όλες τις άλλες αρετές (1ο μέρος)
Η Προσευχή είναι αναγκαιότερη απ’ όλες τις άλλες αρετές (1ο μέρος)

 
 Η Προσευχή είναι αναγκαιότερη απ’ όλες τις άλλες αρετές (2ο μέρος)

Η Προσευχή είναι αναγκαιότερη απ’ όλες τις άλλες αρετές (2ο μέρος)

Ο χαμένος Παράδεισος
Ο χαμένος Παράδεισος
  
Ψάλλουν οἱ Ἀθανάσιος Βασιλειάδης καὶ Παῦλος Χάρης.Ἐκφωνοῦν οἱ ἱερεῖς Ἀπόστολος Καμπουρόπουλος καὶ Βασίλειος Κατσικαλάκης.Ἀπὸ τὸ ῥαδιόφωνο «Λυδία ἡ Φιλιππησία».
  Η  Kυρα-Σαρακοστή
Η κυρά-Σαρακοστή
π.Θεμιστοκλή Μουρτζανού
  OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Φέτος (ξανα)πάμε Κατασκήνωση!…

 

 
Η Παναγία εις την Νεοελληνικήν Ποίησιν
 Βύρων Κωνσταντάρας: "Η Λατρεία της Μεγαλόχαρης στας Αθήνας"
Βύρων Κωνσταντάρας: "Η Λατρεία της Μεγαλόχαρης στας Αθήνας" 1950
 
Ύμνοι και Τροπάρια της Παναγιάς, μεταφρασμένοι από τον Φ. Κόντογλου
Η ελπίδα του κόσμου

Η ελπίδα του κόσμου

Ο ρόλος της μητέρας του Θεού
Ο ρόλος της μητέρας του Θεού

Αφιέρωμα στην Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή
Η Μεγάλη Σαρακοστή στη ζωή μας (1ο μέρος). "Ας την πάρουμε στα σοβαρά..."
 Η Μεγάλη Σαρακοστή στη ζωή μας (1ο μέρος).
"Ας την πάρουμε στα σοβαρά..."
Η Μεγάλη Σαρακοστή στη ζωή μας. (2ο μέρος) "Συμμετοχή στις Ακολουθίες της Μεγάλης Σαρακοστής"
Η Μεγάλη Σαρακοστή στη ζωή μας. (2ο μέρος)
"Συμμετοχή στις Ακολουθίες της Μεγάλης Σαρακοστής"  

 Η Μεγάλη Σαρακοστή στη ζωή μας. (3ο μέρος)
"Ει μη εν Προσευχή και Νηστεία"
Η Μεγάλη Σαρακοστή στη ζωή μας. (4ο μέρος) Η Μεγάλη Σαρακοστή: "Ένας τρόπος ζωής"
Η Μεγάλη Σαρακοστή στη ζωή μας. (4ο μέρος)
Η Μεγάλη Σαρακοστή: "Ένας τρόπος ζωής"
Τα ονόματα του Ιησού Χριστού
Τα ονόματα του Ιησού Χριστού
Ορθοδοξία και Παιδεία
Ορθοδοξία και Παιδεία
  Οι πρώτοι φωτογράφοι του Αγίου Όρους
Οι πρώτοι φωτογράφοι του Αγίου Όρους
 
ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΚΑΤΗΧΗΤΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΚΑΤΗΧΗΤΩΝ ΜΑΣ:
Οι Άγιοι και τα ζώα- πρόταση διδασκαλίας για το κατηχητικό

κατηχήτριας της Ανάληψης του Χριστού Βόλου.

Μέρος Α

 
Μέρος Β

(πηγή επεξεργασίας: "Όταν οι άγιοι μιλούν με τα ζώα" Ιερά μονή Γενεσίου Θεοτόκου Πηλίου)
σελ 1-5 ιστορίες που μπορούν να μοιραστούν στα παιδιά σε ομάδες.
σελ 6-13 εικόνες που μπορούν να κολληθούν σε χαρτόνι. Έπειτα από επεξεργασία των ιστοριών με τα παιδιά, θα παρουσιαστεί μπροστά τους το χαρτόνι.
Πάνω του θα κολλήσουμε τις λεζάντες με τα ονόματα των αγίων (σελ 14) ή τις λεζάντες με την περίληψη των ιστοριών (σελ 16-17).
Επίσης δίπλα σε κάθε άγιο μπορούν να κολλήσουν τα παιδιά το ζώο με το οποίο σχετίστηκε θαυματουργικά (σελ 15).
Στο τέλος μοιράζουμε τυχαία στα παιδιά τις εικονίτσες των σελ 18 και 19. Τα παιδιά προσπαθούν να θυμηθούν τις ιστορίες και να απαντήσουν σε ερωτήσεις του κατηχητή ή των συμμαθητών. Αν είναι πολλά τα παιδιά φτιάχνουμε αντίγραφα των εικόνων και δουλεύουμε ομοίως, εργαζόμενοι σε ομάδες.
Φυσικά μπορούμε να προϊδεάσουμε τα παιδιά για το μάθημα με διάφορους τρόπους. Πρέπει να καταλάβουν ότι οι άγιοι δεν είναι "αυστηροί και απόμακροι", αλλά μοιραζόμαστε μαζί τους μια κοινή αγάπη, την αγάπη για τα ζώα.

Ο Ιησους περπατά στα κύματα



Η θεραπεία της κόρης της Χαναναίας



Ο γάμος εν Κανά - Το πρώτο θαύμα


6 Μαρτίου
Μνήμη ευρέσεως Τιμίου Σταυρού

Μεγάλη Τεσσαρακοστή, το στάδιο των Αρετών
Ομιλία του Πανοσιολογιοτάτου Αρχιμανδρίτη Μεθόδιου Κρητικού,
στη σύναξη νέων Αγίας Τριάδος Πειραιώς στις 03/03/12
 

"Εισαγωγή στη Μ.Τεσσαρακοστή"
Oμιλία π. Γεωργίου Μεταλληνού στον Ιερό Ναό Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου Πεύκης, τ
ην Κυριακή της Τυρινής 17/03/2013 στον Α' Κατανυκτικό Εσπερινό

 
 Μεγάλη Τεσσαρακοστή
Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως κ. Ιερεμίου
σε νέες και νέους της Ιεράς Μητροπόλεως Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως,
Μεταδόθηκε και από τον ραδιοφωνικό σταθμό της Πειραϊκής Εκκλησίας

Alexander Schmemann
Η Μεγάλη Σαρακοστή στη ζωή μας
ΟΙ ΑΚΟΛΟΥΘΙΕΣ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ


Δευτέρα Παρουσία
Μακαριστού Αρχιεπισκόπου κυρού Χριστοδούλου
 
ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΙΩΣΗΦ ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΝΟΣ 'ΠΕΡΙ ΣΥΝΤΕΛΕΙΑΣ'
ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ 25-12-08
 
Τα σημεία των καιρών -
Ομιλία του Μητροπολίτου Λεμεσού Αθανασίου

Η Δευτέρα Παρουσία (Όσιος Εφραίμ ο Σύρος)


Δευτέρα Παρουσία - Αντίχριστος
Αρχ. Αθανασίου Μυτιληναίου


 Τὶ πρέπει νὰ ξέρουμε περὶ Δευτέρας Παρουσίας, Κρίσεως καὶ Ἀντιχρίστου
Σεβ.Μητροπολίτου Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως κ.Ιερεμία


Χαρείτε για την Δευτέρα Παρουσία (Γέρων Νίκων)

Τα πνευματικά οφέλη της συμμετοχής στις ιερές ακολουθίες και τη θεία λειτουργία
Τα πνευματικά οφέλη της συμμετοχής στις Ιερές ακολουθίες

και τη Θεία Λειτουργία
Ο οβολός του μετανάστη
Ο οβολός του μετανάστη

Διεθνές συνέδριο στις Βρυξέλλες για τη Γενοκτονία και τις σφαγές των Ελλήνων του Πόντου
Διεθνές συνέδριο στις Βρυξέλλες για τη Γενοκτονία και τις σφαγές των Ελλήνων του Πόντου

 

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΑΙΝΙΩΝ
"OCTΡOB" - "ΤΟ ΝΗΣΙ"


Η ΒΡΑΒΕΥΜΕΝΗ ΡΩΣΙΚΗ ΤΑΙΝΙΑ ΠΟΥ ΠΡΟΒΑΛΕΙ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΩΣ ΒΙΩΜΑ ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ
Η ζωή ενός Ρώσου Αγίου, διά Χριστόν "Σαλού". 
Θαυμάσια μεταφορά στη μεγάλη οθόνη. Ένα κινηματογραφικό συναξάρι.
"ΤΟ ΠΑΡΕΚΚΛΗΣΙ ΤΟΥ ΑΓΓΕΛΟΥ"

Το παρεκκλήσι του Αγγέλου είναι μια Ρώσικη ταινία με Ελληνικούς υπότιτλους και μιλάει για την Ορθοδοξία…

Η ταινία διαδραματίζει την επιστροφή στην πίστη και την εξιλέωση ενός σοβιετικού πράκτορα που ήταν γιος ιερέα, στην προπολεμική σοβιετική ένωση, με την επίσκεψη του σε Ορθόδοξο Μοναστήρι με
φυγάδες Ρώσους Μοναχούς στη γειτονική Φινλανδία, για την εκτέλεση μυστικής αποστολής…

 

 

"Ο ΓΕΡΩΝ ΠΑΪΣΙΟΣ" Ρώσικη ταινία
  
Τη Δευτέρα 5 Νοεμβρίου πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία στη Μόσχα η πρεμιέρα της ρωσικής ταινίας του Γέροντος Παϊσίου.
Η επιτυχία της ταινίας ήταν τόση που οι διοργανωτές αναγκάστηκαν να την προβάλουν τρεις φορές και ο κόσμος περίμενε υπομονετικά τη σειρά του να τη δει.
 
   
Βίντεο σχετικά με την παραβολή του Ασώτου υιού
  
Παραβολή του Ασώτου-Ο Φιλεύσπλαχνος πατέρας
Μοναχός Μωυσής Αγιορείτης
  
π. Αθανασίου Μυτιληναίου-Παραβολή Ασώτου Υιού
Όσιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης, ο διορατικός και θαυματουργός
"Οι τελευταίες στιγμές του νέου Οσίου της Εκκλησίας μας"
O π. Ακάκιος ο Καυσοκαλυβίτης, μίλησε στη σχολή γονέων Κατερίνης
την Δευτέρα 1η Νοεμβρίου 2010, με θέμα: "Ο γέροντάς μου ο π. Πορφύριος"
  
video 1ο
  
video 2ο
Ηχητικά ντοκουμέντα
 
video 1ο
 
video 2o
Διάφορα θέματα
 Η αρετή της ευσπλαχνίας
Η αρετή της ευσπλαχνίας
 
Εθελοντισμός και διακονία στην κατήχηση -
Μητροπολίτης Λεμεσού Αθανάσιος
 Γ. Πορφύριος: "Τα δυσάρεστα μπορούν να γίνουν αφορμή για να λατρέψετε τον Θεό"
Γ. Πορφύριος: "Τα δυσάρεστα μπορούν
να γίνουν αφορμή για να λατρέψετε τον Θεό"
 Η αγιότητα των γονέων είναι η καλύτερη εν Κυρίω αγωγή (π. Πορφύριος)
Η αγιότητα των γονέων είναι η καλύτερη εν Κυρίω αγωγή
(π. Πορφύριος)
 Είσαι χριστιανός; Γίνε φάρος!
Είσαι χριστιανός; Γίνε φάρος!
 Συμβολισμοί στην Θεία Λειτουργία
Συμβολισμοί στην Θεία Λειτουργία
Η κοινωνική ευθύνη της Εκκλησίας κατά τον ιερό Φώτιο
Η κοινωνική ευθύνη της Εκκλησίας κατά τον ιερό Φώτιο
Η Αποστολή του ανθρώπου εις την επίγειον ζωήν
Η αποστολή του ανθρώπου εις την επίγειον ζωήν

Θέματα σχετικά με την Παραβολή του Τελώνου και Φαρισαίου και το Τριώδιο
 
ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ (π. Μωυσής Αγιορείτης)
 
π.Ανανίας Κουστένης για το Άγιο Τριώδιο
 
ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ (π. Κων/νος Στρατηγόπουλος)

Πρόσεχε το χάρισμά σου (τελώνου και φαρισαίου)
π. Ανδρέας Κονάνος
Αθέατα Περάσματα 15 2 11
 
ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ (π. Μιχαήλ Χαλάς)
 
Το κατανυκτικο Τριώδιο (π Ιωακείμ Καρυές Αγ Όρους)

Ο πρώην καθηγητής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και συγγραφέας
Κωνσταντίνος Γανωτής για το τριώδιο και τα καρναβάλια
 
Το ευλογημένο τριώδιο - π.Μωυσής Αγιορείτης

Γέρων Ιωακείμ "Το πνευματικό Τριώδιο"
Ομιλία του Δικαίου της Ιεράς Σκήτης Προφήτη Ηλία Αγίου Όρους,
γέροντος Ιωακείμ του αγιορείτου για την περίοδο
από την Κυριακή του Τελώνου και Φαρισαίου
 μέχρι την ημέρα της Ανάστασης
 
"Ταξιδεύοντας" στο... Τριώδιο
Παρακολουθήστε την εκκλησιαστική περίοδο του Τριωδίου μέσα από τη βιωματική κατήχηση των παιδιών
του Κατηχητικού του Ιερού Ναού Αγίου Σπυρίδωνος Βόλου.
  

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΕΛΩΝΟΥ & ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ
Ι.Μ.Σερβίων & Κοζάνης

 
 
Μητροπολίτης Λεμεσού κ. Αθανάσιος - Κυριακή Τελώνου και Φαρισαίου (mp3)

 Κυριακή Τελώνου και Φαρισαίου
Ι.Μ.Κηφισίας, Αμαρουσίου και Ωρωπού

 

Η παραβολή τελώνου και φαρισαίου
Ι.Ν.Κοιμήσεως Θεοτόκου Φανερωμένης Χολαργού

ΟΜΙΛΙΑ ΔΙΑ ΤΟ ΤΡΙΩΔΙΟ
Ι.Μ.Χίου,Ψαρρών και Οινουσσών

 

Φαρισαίοι και Τελώνες
Η Σύναξις του Τιμίου ενδόξου Προδρόμου και Βαπτιστού Ιωάννου του Προδρόμου
Η Σύναξις του Τιμίου ενδόξου Προδρόμου και Βαπτιστού Ιωάννου του Προδρόμου
Ήθη και έθιμα της εορτής των Θεοφανίων
Ήθη και έθιμα της εορτής των Θεοφανίων
Η πιο επίκαιρη και αληθινή πρωτοχρονιάτικη ευχή!
Η πιο επίκαιρη και αληθινή πρωτοχρονιάτικη ευχή!
Θεοφάνεια ή Επιφάνεια (1ο μέρος)
Θεοφάνεια ή Επιφάνεια (1ο μέρος)

Θεοφάνεια ή Επιφάνεια (2ο μέρος)

Τα Άγια Θεοφάνεια του Κυρίου Ημών Ιησού Χριστού

Αρχειακό βίντεο από την ανακήρυξη του Αγίου Νεκταρίου
Ο Χρόνος. Η μοναδική μας ευκαιρία.
Ο Χρόνος. Η μοναδική μας ευκαιρία.
Μη στεναχωριέσαι λοιπόν!
Μη στεναχωριέσαι λοιπόν!  
Λόγος στην αρχή του νέου έτους
Λόγος στην αρχή του νέου έτους

H νηστεία της παραμονής των Θεοφανείων
Γιατί γιορτάζουμε τα Θεοφάνεια στις 6 Ιανουαρίου;
Γιατί γιορτάζουμε τα Θεοφάνεια στις 6 Ιανουαρίου;
Αγιογράφος κ. Γεώργιος Κόρδης: "Η οικογένεια του Χριστού ζει και δημιουργεί παρέα. Ζει και εκφράζει το Χριστό ακόμα και στους τοίχους της"  
Αγιογράφος κ. Γεώργιος Κόρδης:
"Η οικογένεια του Χριστού ζει και δημιουργεί παρέα. Ζει και εκφράζει το Χριστό ακόμα και στους τοίχους της"

Ο άνθρωπος που μακροθυμεί έχει πολλή φρόνηση
Μια Ευχή για το 2014
Μια Ευχή για το 2014 
 
Ο αγαθός χρυσοχόος
Ο αγαθός χρυσοχόος
Το πνευματικό βάθος της νηστείας στη χριστιανική παράδοση
Το πνευματικό βάθος της νηστείας στη χριστιανική παράδοση 
 
Αφιέρωμα στο Παιχνίδι
Αφιέρωμα στο Παιχνίδι
Καινούργιος χρόνος: Υπομονή και επιμονή
Καινούργιος χρόνος: Υπομονή και επιμονή

 
Θεοφάνεια - Υπέρ τους ουρανούς το νοούμενον
Θεοφάνεια - Υπέρ τους ουρανούς το νοούμενον
Η αγάπη Του!
Η αγάπη Του!
Βαρύ το Σακί

Βαρύ το Σακί ....
Η παγκοσμιότητα της Αρχαίας Ελληνικής
Η παγκοσμιότητα της Αρχαίας Ελληνικής
Η επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα στη μεγάλη οθόνη
Η επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα στη μεγάλη οθόνη
Μαύροι, Λευκοί, Κίτρινοι, Ινδοί, όλοι μαζί...
Μαύροι, Λευκοί, Κίτρινοι, Ινδοί, όλοι μαζί...  
Η βυζαντινή ορθόδοξη αγιογραφία
Η βυζαντινή ορθόδοξη αγιογραφία 
 
π. Σπυρίδων Βασιλάκος:«Αδελφογνωσία: η σχέση μας με τον αδελφό»
π. Σπυρίδων Βασιλάκος:«Αδελφογνωσία: η σχέση μας με τον αδελφό»

Πανελλήνιος Λογοτεχνικός Διαγωνισμός για Παιδιά και Νέους
Πανελλήνιος Λογοτεχνικός Διαγωνισμός για Παιδιά και Νέους

"Τα μουσικά ταξίδια του Μάρκο Πόλο" στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών,
"Τα μουσικά ταξίδια του Μάρκο Πόλο"
στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών
 Η Αρετή της Αγάπης στην Πατερική Θεολογία
Η Αρετή της Αγάπης στην Πατερική Θεολογία
Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο: Ο Μέγας Κωνσταντίνος και η εποχή του. 1700 χρόνια από το διάταγμα των Μεδιολάνων (4-6/12/13) 
Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο: Ο Μέγας Κωνσταντίνος και η εποχή του.
1700 χρόνια από το διάταγμα των Μεδιολάνων (4-6/12/13)
Το συνέδριο του “Studium Historicorum”, με θέμα "Μάρτυρες και Άγιοι του Βυζαντίου" στη Θεολογική Σχολή της Χάλκης.
Το συνέδριο του “Studium Historicorum”, με θέμα "Μάρτυρες και Άγιοι του Βυζαντίου" στη Θεολογική Σχολή της Χάλκης. 
  “Βαρβάρα, τυράννων ου κατέπτηξας απειλάς” (Μέρος 1ο). Εγκώμιο στην Αγία Μάρτυρα Βαρβάρα
“Βαρβάρα, τυράννων ου κατέπτηξας απειλάς” (Μέρος 1ο). Εγκώμιο στην Αγία Μάρτυρα Βαρβάρα
  “Βαρβάρα, τυράννων ου κατέπτηξας απειλάς” (Μέρος 2ο)
“Βαρβάρα, τυράννων ου κατέπτηξας απειλάς” (Μέρος 2ο)
 Παιδικές φιλίες. Απαντήσεις σε 7 απορίες σας για τις παιδικές φιλίες.
Παιδικές φιλίες. Απαντήσεις σε 7 απορίες σας για τις παιδικές φιλίες
Ένας αλλιώτικος πλούτος
 Ένας αλλιώτικος πλούτος
Ποια είναι η τέλεια ζωή; 
Ποια είναι η τέλεια ζωή;
 Τα Όρια της Ζωής μας 
Τα Όρια της Ζωής μας
Περί νηστείας. Νηστεία και δίαιτες. Π. Επιφανίου Θεοδωρόπουλου
Περί νηστείας. Νηστεία και δίαιτες. π. Επιφανίου Θεοδωρόπουλου
Ο θυμός δε συμφέρει 
Ο θυμός δε συμφέρει
Η μεγάλη ωφέλεια από τη νηστεία 
Η μεγάλη ωφέλεια από τη νηστεία
Οι επτά προσευχές του ημερονυκτίου
Οι επτά προσευχές του ημερονυκτίου
Μετά από τέσσερις δεκαετίες ξανακυματίζει η γαλανόλευκη στον ιστορικό ναό της Αγίας Τριάδας στην Beira της Μοζαμβίκης
Μετά από τέσσερις δεκαετίες ξανακυματίζει η γαλανόλευκη στον ιστορικό ναό της Αγίας Τριάδας στην Beira της Μοζαμβίκης

 
Ποια συμβουλή θα δίνατε σε ένα θυμωμένο 15χρονο;
Ποια συμβουλή θα δίνατε σε ένα θυμωμένο 15χρονο;
Εκκλησία & Μοναστήρια Κιβωτοί Παιδείας Παράδοσης
Εκκλησία & Μοναστήρια Κιβωτοί Παιδείας Παράδοσης
Όλα τα “καλά” που μας έρχονται είναι από τον Θεό;
Όλα τα “καλά” που μας έρχονται είναι από τον Θεό;
Η καλλιέργεια της νοεράς προσευχής από τους ενορίτες
 Η καλλιέργεια της νοεράς προσευχής από τους ενορίτες

 Ορθόδοξη κατήχηση
Ορθόδοξη κατήχηση

Το κελλί μας διανυκτερεύει – Ποιοι προσεύχονται για μας απόψε;
Το κελλί μας διανυκτερεύει – Ποιοι προσεύχονται για μας απόψε;
Έκθεση: «Λαϊκά παιχνίδια στο σπίτι του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα»
Έκθεση: «Λαϊκά παιχνίδια στο σπίτι του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα»
«Το Παρόν και το Μέλλον των Ελλήνων στην Πόλη» στο Νέο Αρχονταρίκι αυτή την Κυριακή στη Δημόσια Τηλεόραση
Δωδεκαήμερο λατρευτικών εκδηλώσεων επί τη μνήμη του Αγίου Νικολάου
 
"Διάλογοι με επίκεντρο την κρίση" στον Πειραιά  
"Διάλογοι με επίκεντρο την κρίση" στον Πειραιά
Το πρώτο τυπογραφείο του Αγίου Όρους
Το πρώτο τυπογραφείο του Αγίου Όρους
Ανθολογία Λειτουργικών
Ανθολογία Λειτουργικών
Λαϊκή ευσέβεια και θεραπεία σε ιαματικές πηγές (2ο Μέρος)
Λαϊκή ευσέβεια και θεραπεία σε ιαματικές πηγές (2ο Μέρος)
Λαϊκή ευσέβεια και θεραπεία σε ιαματικές πηγές (1ο Μέρος) 
Λαϊκή ευσέβεια και θεραπεία σε ιαματικές πηγές (1ο Μέρος)
 
 Μεσαιωνικά χειρόγραφα για τους αγίους Κύριλλο και Μεθόδιο 
Μεσαιωνικά χειρόγραφα για τους αγίους Κύριλλο και Μεθόδιο
Το Βυζάντιο όπως το είδαν οι Άραβες 
Το Βυζάντιο όπως το είδαν οι Άραβες
Άγιος Στυλιανός, ο προστάτης των παιδιών (1ο Μέρος)
Άγιος Στυλιανός, ο προστάτης των παιδιών (1ο Μέρος)
Άγιος Στυλιανός, ο προστάτης των παιδιών (2ο Μέρος)
Άγιος Στυλιανός, ο προστάτης των παιδιών (2ο Μέρος)
Μεσογαίας Νικόλαος: "Η Θεία Λατρεία έχει άμεση σχέση με αυτό που ονομάζουμε Θεία Οικονομία"
Μεσιγαίας Νικόλαος: "Η Θεία Λατρεία έχει άμεση σχέση με αυτό που ονομάζουμε Θεία Οικονομία"
"Η καλλιέργεια της καρδιάς"
"Η καλλιέργεια της καρδιάς"
“Προσέξτε την ανατροφή των παιδιών σας!”
“Προσέξτε την ανατροφή των παιδιών σας!”
 
 Τα Εισόδια της Θεοτόκου
Τα Εισόδια της Θεοτόκου
Από το βιβλίο Ο Μυστικός κόσμος των Βυζαντινών Εικόνων Χρήστου Γ. Γκότση
 Εισόδια: Εγκώμιο στην Υπεραγία Θεοτόκο (1ο μέρος)
Εισόδια: Εγκώμιο στην Υπεραγία Θεοτόκο (1ο μέρος)

Εισόδια: Εγκώμιο στην Υπεραγία Θεοτόκο (2ο μέρος)
Εισόδια: Εγκώμιο στην Υπεραγία Θεοτόκο (2ο μέρος)


Άγγελοι την Είσοδον της Πανάγνου ορώντες εξεπλήττοντο
"Άγγελοι την Είσοδον της Πανάγνου ορώντες εξεπλήττοντο..."
”Άσε τον άνεμο, θα σε πάει αυτός”
”Άσε τον άνεμο' Θα σε πάει αυτός”
Από το βιβλίο « Δυνάμωσε την ψυχή σου» – του π. Ανδρέα Κονάνου
Προικοννήσου Ιωσήφ: «Ο Άθως της Μακεδονίας είναι Άγιος διότι είναι ένα σε αδιάκοπη λειτουργία, εργοστάσιο Αγιότητος»
Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Προικοννήσου κ. Ιωσήφ:«Άθως! o Άγιος και αγιοθρέπτης!».
 
Καθήκον ή αγάπη;
Καθήκον ή αγάπη;
Άγιος Πρόκλος Κωνσταντινουπόλεως: ο καρτερικός επίσκοπος
Άγιος Πρόκλος Κωνσταντινουπόλεως: ο καρτερικός επίσκοπος
Γράφει ο π. Βασίλειος Ι. Καλλιακμάνης
  Συνέντευξη με τον Πρωτοψάλτη της Ι.Μ. Μόρφου Μάριο Αντωνίου (α΄μέρος)
Συνέντευξη με τον Πρωτοψάλτη της Ι.Μ. Μόρφου Μάριο Αντωνίου (α΄μέρος)
Παγκόσμια Ημέρα Παιδιού: Τέλος στην κρυφή βία λέει η UNICEF
Παγκόσμια Ημέρα Παιδιού: Τέλος στην κρυφή βία λέει η UNICEF
 
 Ο Υγιής Αθλητισμός: άμιλλα, συνεργατικότητα, επικοινωνία
Ο Υγιής Αθλητισμός: άμιλλα, συνεργατικότητα, επικοινωνία
 Η τέχνη της υφαντικής
Η τέχνη της υφαντικής
Το 2ο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο της Ιεράς Συνόδου για το 1821 στη Μονή Πεντέλης
Το 2ο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο της Ιεράς Συνόδου για το 1821 στη Μονή Πεντέλης
Διάλογοι με επίκεντρο την κρίση
Διάλογοι με επίκεντρο την κρίση
Κυριακή 24 Νοεμβρίου
 Έκθεση Ορθόδοξου Χριστιανικού Βιβλίου σε Πάτρα και Θεσσαλονίκη!
Έκθεση Ορθόδοξου Χριστιανικού Βιβλίου σε Πάτρα και Θεσσαλονίκη
3η εβδομάδα Νοεμβρίου
"Σισανιου
Η ελευθερία και η αγάπη στις σχέσεις των ανθρώπων
  Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης:Η Εκκλησία είναι περιβόλι και Παράδεισος.
Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης:Η Εκκλησία είναι περιβόλι και Παράδεισος.
Φωτό:pemptousia.gr
«Σε μια αγρυπνία…»  

O Άγιος Νεκτάριος επίσκοπος Πενταπόλεως ο θαυματουργός
agios-neos-ieromartys-andronikos-episkopos-perm-02
Απ΄όλα μας τα έργα η προσευχή είναι το πιο σπουδαίο και το πιο ιερό
«Παιδαγωγός εις Χριστόν»: Ο ρόλος του αναδόχου στο Βάπτισμα
«Παιδαγωγός εις Χριστόν»: Ο ρόλος του αναδόχου στο Βάπτισμα
Αρχιμανδρίτης Δανιήλ Αεράκης: "Μέσα στη Θεία Λειτουργία ενωνόμαστε Άγγελοι και άνθρωποι"
Αρχιμανδρίτης Δανιήλ Αεράκης: "Μέσα στη Θεία Λειτουργία ενωνόμαστε Άγγελοι και άνθρωποι"

«Ο σκοτεινός ο τύπος με την κάπα»
Ηλία Λαιμή
 
Η παιδαγωγική του Αγίου Νεκταρίου
tzanakos 
Συνέντευξη με τον Πρωτοψάλτη της Ι.Μ. Μονεμβασίας και Σπάρτης Παναγιώτη Τζανάκο (α΄μέρος)

Άγιος Νεκτάριος: Ένας ηγέτης πρότυπο προσφοράς, θυσίας και αγάπης  

Ένας αποχωρισμός, μία υπόσχεση
Συζήτηση: "Παγανισμός: τόσο παλιός, τόσο σημερινός"
Συζήτηση: "Παγανισμός: τόσο παλιός, τόσο σημερινός"
Η Αίγινα τίμησε τον Άγιο Νεκτάριο
Η Αίγινα τίμησε τον Άγιο Νεκτάριο
 

palimcistos
Οι τραγωδίες του Ευριπίδη σε κώδικα του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων

 Πώς μπορεί να πάψει (επιτέλους) η μοναξιά να είναι ο πιο καλός μας... σύντροφος
Πώς μπορεί να πάψει (επιτέλους) η μοναξιά να είναι ο πιο καλός μας... σύντροφος

"ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΚΑΙ ΝΕΟΙ-Προβλήματα και αντιμετώπιση"
Από την τηλεοπτική εκπομπή "ΑΡΧΟΝΤΑΡΙΚΙ"
(Νίκος Βασιλάκος, Άντα Γιαννοπούλου,

Γιώργος Κορμάς και Κωνσταντίνος Ζορμπάς)
Μέρος 2ο / Μέρος 3ο / Μέρος 4ο / Μέρος 5ο
Μέρος 6ο / Μέρος 7ο / Μέρος 8ο
Άγγλοι μαθητές του δημοτικού μαθαίνουν τη «νεκρή» γλώσσα των προγόνων μας  
Άγγλοι μαθητές του δημοτικού μαθαίνουν τη «νεκρή» γλώσσα των προγόνων μας

 
«Βιοηθική και Διαδίκτυο»
Συνέντευξη του επίκουρου καθηγητή
της Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης,
Νικόλαου Κόϊου

 

monaxos_8474
Εργασια και προσευχή
grigorios-palamas
Μυστηριακές Προϋποθέσεις της Άσκησης
κατά τον άγ. Γρηγόριο Παλαμά
blaxerna3
Η Παναγία των Βλαχερνών
siatista
Συνέντευξη με τον Πρωτοψάλτη της Ι.Μ. Σισανίου και Σιατίστης Θωμά Θεοδωρόπουλο
no-racism
Η Ι. Μητρόπολη Βεροίας στον αγώνα κατά του ρατσισμού
Ανοίγει τις πόρτες του το Κέντρο Φροντίδας Παιδιού της «Αποστολής» - Εγκαίνια από τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο
Ανοίγει τις πόρτες του το Κέντρο Φροντίδας Παιδιού της «Αποστολής» - Εγκαίνια από τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο
15
Στα χέρια του Θεού
15
Έτσι γίνεται, όταν εμείς τα αφήνουμε όλα στο Θεό
1
Γέροντας Αιμιλιανός Σιμωνοπετρίτης: όταν ανησυχεί ο πατέρας ή η μητέρα για τις αμαρτίες των παιδιών τους
Kaimoi-723x1024
Ημερίδα για τη μουσική παιδεία και δημιουργία στη σημερινή Ελλάδα
15
Το παιδί μαθαίνει τις καταστάσεις που ζει
Όταν η Παναγία έφευγε από το νησί της!
Όταν η Παναγία έφευγε από το νησί της!

Το πιο απαραίτητο στοιχείο για την επιβίωσή μας είναι το νερό, το πρώτο πράγμα που ψάχνουν οι άνθρωποι σε κάποια τοποθεσία για να κατοικήσουν, ακόμα και αν το μέρος αυτό είναι ένας νέος πλανήτης.
Ειδικά την ημέρα των Θεοφανίων η Εκκλησία αγιάζει τα ύδατα, αγιάζει όλη την κτίση.
Η Εκκλησία πάντα διορθώνει την κτίση, το περιβάλλον μας, αυτό που εμείς οι άνθρωποι με την ασυδοσία μας πολλές φορές καταστρέφουμε ή απλώς τού προξενούμε βλάβες.
Ο Θεός δημιούργησε τον άνθρωπο μέσα στην κτίση σαν βασιλέα. Τον τοποθέτησε με εξουσία να επιβλέπει αυτόν τον κόσμο και να τον κυβερνά.
Ήταν ένας μικρός θεός ο Αδάμ κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωση ζωγραφισμένος. Όλα λειτουργούσαν σωστά εκεί στον παράδεισο, όλα υπάκουαν στον Αδάμ και την Εύα, διότι η κτίση στο πρόσωπό τους έβλεπε τον Δημιουργό της, έως ότου βέβαια διασπάστηκε αυτός ο δεσμός με τον Θεό και άλλαξαν όλα.
Η κτίση πλέον επαναστατεί, ο Αδάμ με κόπους εργάζεται για να την υποτάξει και να αποκομίσει τα προς το ζην. Η Εύα με κόπους συντηρεί τη ζωή του ανθρωπίνου γένους. Όλα άλλαξαν μετά την είσοδο της αμαρτίας στον ορατό και εν χρόνω κόσμο μας.
Έτσι οι δύο αυτές μορφές του ανθρωπίνου προσώπου ο Αδάμ και η Εύα βρίσκονται στην μεταπτωτική εποχή, όπου το κακό επικρατεί του καλού. Όπου ο αγώνας για την βίωση τους χρειάζεται πόνο και δάκρυ.
Η Εκκλησία μας έρχεται με το Σώμα και Αίμα του αναστάντος Χριστού να δώσει μία παρηγοριά στον αγώνα αυτόν, που έχει να κάνει ο άνθρωπος ως πρόσωπο από την στιγμή που παίρνει με κλάμα την πρώτη του αναπνοή μέσα από το 9μηνο κολύμπι στα νερά, στην κοιλιά της μητέρας, έως πάλι το τελευταίο δάκρυ πριν τον πνιγμό του θανάτου, όταν το νερό και πάλι πλημμυρίζει και σβήνει την φλόγα της αναπνοής.

Η Εκκλησία μας μετά την είσοδο του Χριστού στην γη έχει παρηγορητικό ρόλο, όχι μόνο για τον άνθρωπο ως πρόσωπο αλλά και για την κτίση ως περιβάλλον του ανθρώπου.
Όταν η ζωή του Χριστιανού έχει τον Χριστό στην καρδιά του τότε αγαπά όλη την κτίση, βλέπει την ευλογία και χάρη του Αγίου Πνεύματος σε κάθε τι που ζωογονεί ο Παράκλητος.
Ο θησαυρός των αγαθών και ζωής χορηγός είναι η μυστική δύναμη που στηρίζει και κινεί το σύμπαν. Αυτός είναι που δίνει την ειρήνη και την γαλήνη στις ψυχές μας, αυτός είναι που υπόσχεται ότι θα φροντίζει και θα εργάζεται για μας, ώστε να μη μεριμνούμε για την αυριανή, αρκεί εμείς να αγαπάμε Αυτόν και να εφαρμόζουμε τις εντολές.
Όμως τα πράγματα δεν εξελίσσονται έτσι στον κόσμο μας.
Ο κόσμος απομακρύνεται από τον Θεό και τις εντολές του Ευαγγελίου, δεν θέλει τον σταυρό του Χριστού, δεν θέλει να βλέπει ένα Θεό σταυρωμένο, αλλά αρέσκεται στο να σταυρώνει τον συνάνθρωπο του και το περιβάλλον του στους τρεις μεγάλους σταυρούς, όπως γράφουν οι θεοφόροι Πατέρες μας: το σταυρό των ηδονών, του εγωισμού, και του κέρδους.

Ηδονές:
Αντί να σταυρώσουμε τις ηδονές μας και να υπακούσουμε στον νόμο του Θεού, ανεβάζουμε τον συνάνθρωπο μας στον σταυρό. Διαλύουμε τις οικογένειες, το κύτταρο που εγγυάται την ομαλή ανάπτυξη των παιδιών, που έρχονται στο κόσμο, με αποτέλεσμα ο κόσμος να γεμίζει με προβληματικά άτομα, που με την σειρά τους δημιουργούν τα προβλήματα στο περιβάλλον.
Παραβιάζουμε τους νόμους της ζωής με κλωνοποιήσεις, αντισυλλήψεις.
Χρησιμοποιούμε τροφές όχι φυσικές, αλλά τροποποιημένες, που βλάπτουν τον οργανισμό μας και το περιβάλλον μας, χρήση ορμονών, φυτοφαρμάκων κλπ.

Εγωισμός:
Στο σταυρό του εγωισμού αναγάγουμε όλο το περιβάλλον, επειδή κοιτάμε τα πάντα υπεροπτικά και όχι με αγάπη. Από το χορταράκι που κόβουμε προσεκτικά για να μην βλάψουμε την ρίζα του για να ξαναβγάλει φυλλαράκια, από το μερμηγκάκι που προσέχουμε να μην πατήσουμε, έως το πυρηνικό εργοστάσιο που σχεδιάζουμε να στήσουμε για να στραγγαλίσουμε υπεροπτικά την φύση. Έχουν σχέση το ταπεινό μερμηγκάκι με τις πυρηνικές κεφαλές που στοχεύουν τον πλανήτη. Είναι ο ίδιος άνθρωπος που αρνείται να αγαπήσει τον περιβάλλοντα κόσμο του, αγαπά μόνο τον εαυτό του, το Εγώ του. Κλείνεται… Στο δωμάτιο της καρδιάς του υπάρχει μόνο ένας καθρέφτης. Είναι ανίκανος να αγαπήσει ο,τιδήποτε έξω από τον καθρέφτη του.
Δυστυχώς είναι τυφλός. Δεν ξέρω τον τρόπο για να ξεφύγει κανείς από τον βασανιστικό αυτόν ναρκισσισμό παρά μόνον δια μέσου του Χριστού. Πώς μπορεί να αγαπήσει κανείς την κτίση, εάν δεν έχει την Αλήθεια μέσα του;
Το δείχνει αυτό ο Χριστός που σταυρώθηκε από την μεγάλη αγάπη του για τον κτιστό κόσμο Του. Μόνο μέσω Αυτού μπορούμε να αγαπήσουμε και να κατανοήσουμε την αξία του κόσμου μας.

Το χρήμα:
Ο σταυρός της φιλαργυρίας. Να κερδίσουμε και ας αφήσουμε καμένη γη γύρω μας!
Οι Πατέρες λένε ότι η μεγαλύτερη αμαρτία είναι η φιλοχρηματία. Την ταυτίζουν με την ειδωλολατρία. Λατρεύουμε την κτίση και όχι τον Θεό. Ο επιχειρηματίας κοιτάει την οικογένεια του, το εξοχικό του, το σκύλο του, αγνοώντας για τις οικογένειες που πεινάνε και για το κακό που κάνει η βιομηχανία του που μολύνει τον κόσμο. Το μόνο που τον νοιάζει είναι το δικό του μικρό περιβάλλον, να περνάει καλά και να μην του λείπει τίποτε.
Το πανεπιστήμιο θα βρει ένα νέο μεταλλαγμένο φυτό που αποδίδει πολλαπλάσιο καρπό, αλλά με υποβαθμισμένα άλλα στοιχεία. Ο κτηνοτρόφος θα ταΐσει ακατάλληλες τροφές τα ζώα, τροφές φθηνές και άχρηστες.
Έτσι υποβαθμίζουμε το περιβάλλον μας, δεν ξέρουμε τι αγοράζουμε πλέον από τα super market. Γεμίσαμε καρκίνους από τις ορμόνες και τα φυτοφάρμακα, που ρίχνουν αλόγιστα οι παραγωγοί για να αυξήσουν τα κέρδη τους.
Δημιουργούν τα μεγάλα τραστ, μονοπώλια τα οποία συνεργαζόμενα μεταξύ τους ρυθμίζουν τις τιμές των μεταποιημένων προϊόντων τους σε υψηλά επίπεδα κέρδους, μέσω των χρηματιστηρίων, με αποτέλεσμα να υποβαθμίζονται οι τιμές των πρώτων υλών που παράγουν οι χαμηλές παραγωγικές τάξεις. Με τη σειρά τους μετά οι παραγωγοί στραγγαλίζουν το περιβάλλον με σκληρά και άνομα μέτρα για να τους παραδώσει κέρδος. Έτσι δημιουργούμε το απαράδεκτο φαινόμενο των χωματερών.

Η οικολογία στο Άγιον Όρος.
Γιατί το Άγιον Όρος προτιμά να παράγει την δική του ενέργεια από το νερό και τον ήλιο, δύο φυσικές πηγές που δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον;
Γιατί το Άγιον Όρος χρησιμοποιεί κοπριά αντί για λίπασμα στους κήπους του προσπαθώντας να μην ραντίζει με ισχυρά φυτοφάρμακα;
Γιατί απαγορεύει την εντατική και συστηματική αλιεία και το κυνήγι;
Όλα αυτά γίνονται χωρίς κάποιο οικολογικό σχεδιασμό, έτσι απλά, επειδή αντιμετωπίζουμε την φύση σαν ένα ανοιχτό βιβλίο με δυναμική και κίνηση, ένα βιβλίο όπου διαβάζεται χωρίς παρωπίδες και γυαλιά ο Θεός.
Το Άγιο Όρος είναι ένα υποδειγματικό περιβάλλον όπου εφαρμόζεται αυτή η εξιδανικευμένη εν Χριστώ ζωή. Μπορεί να θεωρηθεί δε σαν ένα πιλοτικό πρότυπο μέρος, ως ο κανόνας για την με μέτρο χρήση του περιβάλλοντος κόσμου μας.
Η θεμελιακή εντολή της αγάπης που διέπει την ορθόδοξη βιοτή, λειτουργεί αβίαστα στην σχέση των ανθρώπων με το περιβάλλον τους.
Θυμάμαι, όταν σηκώναμε τα δίχτυα και βρίσκαμε αστακούς μεσαίου μεγέθους, οι γέροντες μοναχοί μάς προέτρεπαν να τους ρίξουμε πάλι στο νερό για να μεγαλώσουν, να γεννήσουν να συμπληρώσουν τον βιολογικό τους κύκλο. Το περιβάλλον ωφελούνταν και εμείς διατηρούσαμε τον πληθυσμό τους αμείωτο. Έτσι όλο και θα είχαμε από μία μεγάλη καβούρα στην ψαριά μας, σαν δώρο της φίλης μας θάλασσας για τον σεβασμό και όχι τον βιασμό που της δείχνουμε.
Όταν σέβεται ο άνθρωπος τον Θεό, αγαπά και τα δημιουργήματά Του και αυτά με την σειρά τους τον αγαπούν. Του δίνουν ό,τι καλύτερο έχουν να του προσφέρουν. Τα πουλάκια θα φάνε μερικά σταφύλια, αλλά θα εξαφανίσουν όλες τις κάμπιες και πεταλούδες που καταστρέφουν τα φυτά, έχουν και αυτά δικαίωμα τότε να πάρουν το μερτικό τους, μερικές ρόγες σταφύλι. Βέβαια υστερείς στην απόδοση παραγωγής, αλλά υπερτερείς στην ποιότητα και την γεύση.
Ο κόσμος στη δυτική κοινωνία άρχισε να αντιλαμβάνεται αυτή την απάτη που γίνεται με τα προϊόντα. Δυστυχώς στο βωμό του κέρδους των μεγάλων εταιρειών που βγάζουν σπόρους μεταλλαγμένους και υβρίδια θυσιάζεται η υγεία του κόσμου.
Έτσι δημιουργούνται οικολογικές οργανώσεις, κόμματα, οπαδοί. Και το πρόβλημα συνεχίζεται, διότι και αυτές οι οργανώσεις καταλήγουν να εξυπηρετούν συμφέροντα και να προσβάλουν μεμονωμένες εταιρείες πολλές φορές εσκεμμένα, εξυπηρετώντας πολιτικές και μεγάλα συμφέροντα.
Δεν μπορεί έτσι να δώσει λύση στο πρόβλημα που σαν λερναία Ύδρα, αναπτύσσεται και τροφοδοτείται από τις δυνάμεις του κέρδους των ολίγων.

Η λύση δίνεται σε προσωπικό επίπεδο.
Να αγαπήσουμε τον Θεό, να έχουμε πνευματική ζωή. Τότε θα αγαπήσουμε και τον περιβάλλοντα κόσμο μας, είτε αυτός λέγεται άνθρωπος με την μορφή του συντρόφου μας, του αδελφού μας, του παιδιού, του ανήμπορου γέρου, είτε λέγεται φύση και περιβάλλον.
Όταν η ζωή μας γίνει μία θεία Λειτουργία, τότε γίνεται και ένας παράδεισος το περιβάλλον μας. Και περιμένει τότε η καταπράσινη γη να πατήσουν οι πόδες των χριστοφόρων ανθρώπων απάνω της, για την αγιάσουν.
Αυτό ζητάει όλη η φύση από μας, να φέρουμε τον Χριστό επί της γης. Μόνο εμείς μπορούμε να το κάνουμε. Αυτή τότε θα μας προσφέρει τα πάντα υπηρετώντας με χαρά την πηγή της ζωής και το Σημείο του Χριστού που φέρουμε.
Έλεγε ένας αγιασμένος μοναχός, ο π. Σωφρόνιος ότι, όταν το φως το Χριστού λάμπει σε έναν άγιο, τότε σαν αστραπή φωτίζει όλη την κτίση, όλο τον πλανήτη και τον αγιάζει και καταισχύνει τις δυνάμεις του σκότους που ταλαιπωρούν τον κόσμο μας.
Είναι κατά την ταπεινή μας γνώμη ό,τι πιο λογικό θα μπορούσαμε να κάνουμε για να τακτοποιήσουμε το σπίτι μας, τον οίκο μας, ό,τι πιο οικολογικό. Καθ’ όσον γράφεται στο ευαγγέλιο, ζητάτε πρώτα την βασιλεία του Θεού και όλα μετά θα προστεθούν, όλα θα τακτοποιηθούν.

Μοναχός Πρόδρομος Γρηγοριάτης

Πηγή www.neotita.gr

Όταν η Εκκλησία μιλάη για τον θάνατο, δεν το κάνει για να τρομάξη τους ανθρώπους και να τους δημιουργήση πανικό, αλλά για να τους βοηθήση να τον υπερβούν. Άλλωστε, είναι γνωστόν ότι το πρόβλημα του θανάτου δεν αντιμετωπίζεται εύκολα ούτε είναι ένα απλό γεγονός. Γεννιόμαστε με την φθαρτότητα και την θνητότητα. Με την γέννηση γεννιέται ένας συγκεκριμένος άνθρωπος, που πρόκειται να πεθάνη. Όλος ο ανθρώπινος βίος είναι μια διαδοχή θανάτων. Οι αρρώστειες και γενικά η φθαρτότητα του σώματος υποδηλώνουν ότι μεταφέρουμε και κουβαλάμε πάνω μας τον θάνατο. Και οι διάφορες άσχημες αντιδράσεις μας ανάγονται στην βίωση του θανάτου. Οπότε, όταν μιλάη ‘Εκκλησία για τα θέματα αυτά βοηθάει αποτελεσματικά τον άνθρωπο. Δεν του σκορπά φόβο και πανικό, αλλά ελπίδα και παρηγοριά. Με αυτόν τον τρόπο χαίρεται την ζωή.

Η Εκκλησία, που είναι το αναστημένο Σώμα του Χριστού, είναι ο χώρος εκείνος που βιώνουμε την θριαμβευτική Του νίκη εναντίον του θανάτου και μετέχουμε από τώρα, ως εν αρραβώνι, της Βασιλείας του Θεού.

Αναφέρεται ότι υπάρχει ο θάνατος στην ζωή του ανθρώπου. Ο Πλούσιος και ο πτωχός Λάζαρος απέθαναν. Θάνατος είναι ο χωρισμός της ψυχής από το σώμα. Αυτή η κατάσταση λέγεται και ύπνος, γιατί ο θάνατος καταργήθηκε με την Ανάσταση του Χριστού. Ο Χριστός με τα Πάθη, τον Σταυρό και την Ανάστασή Του κατήργησε οντολογικά τον θάνατο και έδωσε την δυνατότητα στον άνθρωπο να τον υπερβή ζώντας μέσα στην Εκκλησία. Το ότι ο θάνατος είναι ύπνος, μια προσωρινή κατάσταση, φαίνεται από τον τρόπο που πεθαίνουν οι άγιοι, αφού έχουν όλοι τους την ελπίδα στον Χριστό, καθώς επίσης φαίνεται και στα άφθαρτα και θαυματουργούντα λείψανα.

Δεν δημιούργησε ο Θεός τον θάνατο, αλλά ο θάνατος είναι παρέμβλητος στην φύση, γιατί είναι καρπός της αμαρτίας του ανθρώπου και της απομακρύνσεώς του από τον Θεό. Υπάρχει σωματικός και ψυχικός θάνατος. Ψυχικός είναι η άρση της Χάριτος του Θεού από την ψυχή, και σωματικός είναι ο χωρισμός της ψυχής από το σώμα.

Όλοι οι άνθρωποι γεύονται το φοβερό μυστήριο του θανάτου, αφού όλοι κληρονομούν την φθαρτότητα και την θνητότητα, δηλαδή, γεννιόμαστε για να πεθάνουμε. Ο θάνατος είναι το πιο σίγουρο και βέβαιο γεγονός στην ζωή μας. Ακόμη και σύγχρονοι υπαρξιστές φιλόσοφοι λένε ότι το πιο αληθινό γεγονός είναι “τό υπάρχειν προς θάνατον”.

Αν και ο θάνατος είναι το πιο βέβαιο γεγονός, όμως αβέβαιη είναι η ώρα και η ημέρα του θανάτου. Κανείς δεν ξέρει π ό τ ε θα πεθάνη. Το θέμα είναι να ζούμε σωστά, ώστε το π ω ς του θανάτου να συνιστά την αιώνια ζωή.

Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν άγγελοι, και φυσικά ο φύλακας άγγελος κάθε ανθρώπου, ο προσωπικός του φρουρός, οι οποίοι παραλαμβάνουν τις ψυχές των δικαίων ανθρώπων και τίςοδηγούν στον Θεό.

Αντίθετα, σε άλλη παραβολή λέγεται ότι την ψυχή των αμετανοήτων αμαρτωλών την παραλαμβάνουν οι δαίμονες. Ο άφρων πλούσιος άκουσε φωνή από τον Θεό: “Άφρον, ταύτη τη νυκτί την ψυχήν απαιτούσιν από σού, ά δε ητοίμασας τίνι έσται;” (Λουκ. ιβ’, 20). Το ρήμα “απαιτούσιν” υποδηλώνει τους δαίμονας, οι οποίοι απαιτούν την ψυχή του αμαρτωλού ανθρώπου, για να την κρατούν αιωνίως.

Επομένως, κατά την φρικτή ώρα του θανάτου, κατά την οποία η ψυχή βιαίως χωρίζεται από την αρμονία με το σώμα, γίνονται φοβερά πράγματα. Τις ψυχές των αγίων τις παραλαμβάνουν οι άγγελοι, και τις ψυχές των αμαρτωλών οι δαίμονες. Στην διδασκαλία των Πατέρων της Εκκλησίας γίνεται λόγος για τα λεγόμενα τελώνια, που είναι οι δαίμονες, τα εναέρια πνεύματα, τα οποία θέλουν και επιδιώκουν να κρατήσουν αιωνίως τις ψυχές όλων των ανθρώπων. Φυσικά, οι ψυχές των αγίων, που ενώθηκαν με τον Χριστό και έχουν την σφραγίδα του Παναγίου Πνεύματος, δεν μπορούν να εξουσιαστούν από τους δαίμονες.

Με τα τελώνια, οι Πατέρες της Εκκλησίας εννοούν τόσο το μίσος και την επιθετική μανία των δαιμόνων, όσο και την ύπαρξη των παθών, που ζητούν ικανοποίηση, αλλά δεν μπορούν να ικανοποιηθούν, λόγω της μη υπάρξεως του σώματος. Αυτή ακριβώς η κατάσταση πνίγει την ψυχή του ανθρώπου, η οποία αισθάνεται τρομακτική δυσφορία. Το βασανιστήριο αυτό της ψυχής ομοιάζει με την πλήρη απομόνωση ενός ανθρώπου στην φυλακή, χωρίς να έχη την δυνατότητα, να κοιμηθή, να τραφή, να συναντήση άνθρωπο κ.λ.π. Τότε πραγματικά εξαγριώνονται τα πάθη και όλη η ύπαρξή του.

Το γεγονός ότι οι ψυχές των ανθρώπων παραλαμβάνονται τόσο από τους αγγέλους όσο και από τους δαίμονες έχει σχέση με την κατάστασή τους. Όπως λέγεται από τους Πατέρες, οι άγγελοι και οι ψυχές είναι πνεύματα νοερά, εν σχέσει με το υλικό σώμα, αλλά εν σχέσει με τον Θεό έχουν κάτι υλικό. Γι’ αυτό οι άγγελοι λέγονται αιθέρια όντα και δεν είναι καθ’ ολοκληρίαν άϋλα. Άλλωστε, η ψυχή είναι κτιστή, δηλαδή, δημιουργημένη από τον Θεό. Είναι αθάνατη κατά Χάριν, αφού η αθανασία είναι δώρο του Θεού σε αυτήν. Κάθε κτιστό έχει αρχή και τέλος. Η ψυχή, ως κτιστή, έχει μια συγκεκριμένη αρχή, αλλά δεν έχει τέλος, γιατί έτσι το θέλησε ο Θεός.

Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος

Η ΖΩΗ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ
Πηγή: www.neotita.gr

Ὁ σταυρός τοῦ Χριστοῦ, εἶναι αὐτό τό ἀποφασιστικό ὄργανο μὲ τό ὁποῖο ὁλοκληρώθηκε ἡ ἐπίγεια ζωὴ καί διακονία τοῦ Χριστοῦ. Εἶναι ἡ ἱστορία ἑνός φοβεροῦ καί τρομακτικοῦ μίσους ἐνάντια σ᾿ Αὐτόν ποὺ ὁλόκληρη ἡ διδασκαλία Του ἐπικεντρώθηκε στὴν ἐντολὴ τῆς ἀγάπης, καί ποὺ ὁλόκληρο τό κήρυγμα Του ἦταν μία κλήση σὲ αὐτοθυσία στό ὄνομα τῆς ἀγάπης. Ὁ Πιλάτος, ὁ ρωμαῖος κυβερνήτης στόν ὁποῖο μεταφέρθηκε ὁ Χριστός, ἀφοῦ Τόν συνέλαβαν, Τόν ἐκτύπησαν καί Τόν ἔφτυσαν, λέει, «ἐν αὐτῷ οὐδεμίαν αἰτίαν εὑρίσκω» (Ἰωάν. 19, 4). Αὐτό ὅμως προκάλεσε ἕνα ἰσχυρότερο ξέσπασμα: «Σταύρωσον, σταύρωσον αὐτόν!» φωνάζει τό πλῆθος.

Ἔτσι, ὁ σταυρός τοῦ Χριστοῦ θέτει ἕνα αἰώνιο πρόβλημα, ποὺ σκοπεύει στό βάθος τῆς συνειδήσεως: γιατί ἡ καλοσύνη ξεσήκωσε ὄχι μόνο ἀντίθεση, ἀλλά καί μίσος; Γιατί ἡ καλοσύνη σταυρώνεται πάντοτε σ᾿ αὐτόν τόν κόσμο;

Συνήθως ἀποφεύγουμε νά δώσουμε ἀπάντηση σ᾿ αὐτό τό ἐρώτημα, ἐπιρρίπτοντας τὴν εὐθύνη σὲ κάποιον ἄλλο: ἂν ἤμασταν ἐκεῖ, ἂν ἤμουν ἐκεῖ ἐκείνη τὴν τρομερὴ νύχτα, δὲν θά εἶχα συμπεριφερθεῖ ὅπως οἱ ἄλλοι. Ἀλλοίμονο ὅμως, κάπου βαθιά στὴ συνείδησή μας γνωρίζουμε πὼς αὐτό δὲν εἶναι ἀλήθεια. Ξέρουμε πὼς οἱ ἄνθρωποι ποὺ βασάνισαν, σταύρωσαν καί μίσησαν τόν Χριστό δὲν ἦταν κάποιου εἴδους τέρατα, κατεχόμενα ἀπό κάποιο ἰδιαίτερο καί μοναδικό κακό. Ὄχι, ἦταν «ὅπως ὅλοι μας». Ὁ Πιλάτος προσπάθησε ἀκόμη καί νά ὑπερασπιστεῖ τόν Ἰησοῦ, νά μεταπείσει τό πλῆθος, προσφέρθηκε ἀκόμη καί νά ἀπελευθερώσει τόν Χριστό ὡς κίνηση καλῆς θελήσεως, χάριν τῆς ἑορτῆς, ὅταν κι αὐτό ἀπέτυχε, στάθηκε μπροστά στό πλῆθος καί ἔνιψε τά χέρια του, δείχνοντας τὴ διαφωνία του σ᾿ αὐτό τό φόνο.

Μὲ λίγες πινελιὲς τό εὐαγγέλιο σχεδιάζει τὴν εἰκόνα αὐτοῦ τοῦ παθητικοῦ Πιλάτου, τοῦ τρόμου του, τῆς γραφειοκρατικῆς του συνειδήσεως, τῆς δειλῆς του ἀρνήσεως νά ἀκολουθήσει τὴ συνείδησή του. Δὲν συμβαίνει ὅμως ἀκριβῶς τό ἴδιο στὴ δική μας ζωὴ καί στὴ ζωὴ γύρω μας; Δὲν εἶναι αὐτὴ ἡ πιό κοινότυπη, ἡ πιό τυπικὴ ἱστορία; Δὲν εἶναι παρὼν συνεχῶς μέσα μᾶς κάποιος Πιλάτος;

Δὲν εἶναι ἀλήθεια πὼς ὅταν ἔρθει ἡ στιγμὴ νά ποῦμε ἕνα ἀποφασιστικό, ἀμετάκλητο «ὄχι» στό ψεῦδος, στὴν ἀδικία, στό κακό καί στό μίσος, ἐνδίδουμε στόν πειρασμό νά «νίψουμε τάς χείρας μας»; Πίσω ἀπό τόν Πιλάτο ἦταν οἱ ρωμαῖοι στρατιῶτες, οἱ ὁποῖοι ὅμως ὑπερασπιζόμενοι τόν ἑαυτό τους θά μποροῦσαν νά ποῦν: ἐκτελέσαμε ἁπλῶς διαταγές, μᾶς εἶπαν νά «ἐξουδετερώσουμε» κάποιον ταραχοποιό ποὺ προκαλοῦσε ἀναστάτωση καί ἀταξία, γιά ποιό πράγμα μιλᾶτε λοιπόν; Πίσω ἀπό τόν Πιλάτο, πίσω ἀπό τοὺς στρατιῶτες ἦταν τό πλῆθος, οἱ ἴδιοι ἄνθρωποι ποὺ ἕξι μέρες πρίν φώναζαν «Ὡσαννά», καθὼς ὑποδέχονταν θριαμβευτικά τόν Χριστό, κατά τὴν εἴσοδό του στὴν Ἱερουσαλήμ, μόνο ποὺ τώρα ἡ κραυγή τους ἦταν «Σταύρωσον αὐτόν!» Ἔχουν ὅμως καί γι᾿ αὐτό μία ἐξήγηση. Δὲν εἶναι οἱ ἡγέτες τους, οἱ διδάσκαλοί τους καί οἱ κυβερνῆτες τους αὐτοί ποὺ τοὺς ἔλεγαν πὼς ὁ ἄνθρωπος αὐτός ἦταν ἕνας ἐγκληματίας, ποὺ κατέλυσε τοὺς νόμους καί τίς συνήθειες, καί γι᾿ αὐτό, βάσει τοῦ νόμου, «πάντοτε βάσει τοῦ νόμου, πάντοτε σύμφωνα μὲ τό ὑπάρχον καταστατικό», πρέπει νά πεθάνει…; Ἔτσι κάθε συμπαίκτης σ᾿ αὐτό τό τρομακτικό γεγονός εἶχε δίκαιο «ἀπό τὴν πλευρά του», ὅλοι δικαιώθηκαν. Ὅλοι μαζί ὅμως δολοφόνησαν ἕναν ἄνθρωπο στόν ὁποῖον «οὐδὲν εὑρέθη αἴτιον». Ἡ πρώτη σημασία τοῦ σταυροῦ συνεπῶς εἶναι ἡ κρίση τοῦ κακοῦ, ἢ μᾶλλον τῆς ψευδοκαλωσύνης αὐτοῦ τοῦ κόσμου, μέσα στόν ὁποῖο πανηγυρίζει αἰώνια τό κακό, καί ὁ ὁποῖος προωθεῖ τόν τρομακτικό θρίαμβο τοῦ κακοῦ πάνω στὴ γῆ.

Αὐτό μᾶς μεταφέρει στὴ δεύτερη σημασία τοῦ σταυροῦ. Μετά τό σταυρό τοῦ Χριστοῦ ἀκολουθεῖ ὁ δικός μας σταυρός, γιά τόν ὁποῖο ὁ Χριστός εἶπε, «εἴ τις θέλει ὀπίσω μου ἔρχεσθαι,… ἀράτω τόν σταυρόν αὐτοῦ καθ᾿ ἡμέραν καί ἀκολουθείτω μοί» (Λουκ. 9, 23). Αὐτό σημαίνει πὼς ἡ ἐπιλογὴ ποὺ εἶχε νά κάνει ὁ καθένας ἐκείνη τὴ νύχτα –ὁ Πιλάτος, οἱ στρατιῶτες, οἱ ἀρχηγοί, τό πλῆθος κι ὁ καθένας μέσα στό πλῆθος– εἶναι μία ἐπιλογὴ ποὺ τίθεται συνεχῶς καί σὲ καθημερινὴ βάση μπροστά μας. Ἐξωτερικά, ἡ ἐπιλογὴ ἔχει νά κάνει μὲ κάτι φαινομενικά ἀσήμαντο γιά μᾶς, ἢ δευτερεῦον. Γιά τὴ συνείδηση ὅμως τίποτε δὲν εἶναι πρῶτο ἢ δεύτερο, ἀλλά τό καθετί μετρᾶται ἂν εἶναι ἀληθινό ἢ ψεύτικο, καλό ἢ κακό. Τό νά σηκώνεις λοιπόν τό σταυρό σου καθημερινά δὲν εἶναι ἁπλῶς τό νά ἀντέχεις τά φορτία καί τίς μέριμνες τῆς ζωῆς, ἀλλά πάνω ἀπ᾿ ὅλα τό νά ζεῖς ἁρμονικά μὲ τὴ συνείδησή σου, τό νά ζεῖς μέσα στό φῶς τῆς κρίσεως τῆς συνειδήσεως.

Ἀκόμη καί σήμερα, μὲ ὅλο τόν κόσμο νά κοιτάζει, ἕνας ἄνθρωπος στόν ὁποῖο «οὐδὲν εὑρέθη αἴτιον» μπορεῖ νά συλλαμβάνεται, νά βασανίζεται, νά κτυπιέται, νά φυλακίζεται ἢ νά ἐξορίζεται. Ὅλα αὐτά δὲ «ἐπί τῇ βάσει τοῦ νόμου», χάριν τῆς ὑπακοῆς καί πειθαρχίας, ὅλα στό ὄνομα τῆς τάξεως, γιά τό καλό ὅλων. Πόσοι Πιλάτοι δὲ νίπτουν τά χέρια τους, πόσοι στρατιῶτες δὲ σπεύδουν νά ἐκτελέσουν τίς διαταγὲς τῆς στρατιωτικῆς ἱεραρχίας, πόσοι ἄνθρωποι ὑπάκουα, δουλόπρεπα δὲν τοὺς χειροκροτοῦν, ἢ τουλάχιστον δὲν κοιτάζουν σιωπηλά τό κακό πού θριαμβεύει; Καθὼς μεταφέρουμε τό σταυρό, καθὼς τόν προσκυνοῦμε, καθὼς τόν ἀσπαζόμαστε, ἂς σκεφτοῦμε τὴ σημασία του. Τί μᾶς λέει, σὲ τί μᾶς καλεῖ; Ἂς θυμηθοῦμε τό σταυρό ὡς ἐπιλογὴ ἀπό τὴν ὁποία κρέμονται τά πάντα στόν κόσμο, καί ποὺ χωρίς αὐτόν ὅλα στόν κόσμο γίνονται θρίαμβος τοῦ κακοῦ καί τοῦ σκότους. Ὁ Χριστός εἶπε, «εἰς κρίμα ἐγὼ εἰς τόν κόσμον τοῦτον ἦλθον» (Ἰωάν. 9, 39). Σ᾿ αὐτὴ τὴν κρίση, μπροστά στό δικαστήριο τῆς σταυρωμένης ἀγάπης, τῆς ἀλήθειας καί τῆς καλωσύνης, δικάζεται ὁ καθένας μας.

π. Ἀλέξανδρος Σμέμαν
Ἀπό τό βιβλίο «Ἑορτολόγιο – Ἑτήσιος ἐκκλησιαστικός κύκλος», Ἀκρίτας

Πηγή http://neotita.gr

Site Created by Pixel Orange